E-commerce case

LIGHT-POINT

Magento 2 || B2B || B2C || Udvikling || Design & UX || Integration
Lightpoint Devices Min

100 % fleksibelt setup med Magento 2 gør LIGHT‑POINT til herre i eget hus

 

Med Magento 2 Open Source som omdrejningspunkt får LIGHT-POINT et nyt digitalt setup, som rummer B2B, B2C og CMS i én og samme platform. En fleksibel platform, hvor LIGHT-POINT har fuld kontrol og 100 % frihed til at skabe det visuelle udtryk og den formidling, virksomheden ønsker at præsentere deres kunder for internationalt.

Det digitale setup, vi har bygget, er fuldt skalerbart med det optimale vækstpotentiale for øje og i godt samspil med Microsoft Dynamic C5 (ERP), Kontainer PIM og Kontainer DAM. 

Mød LIGHT-POINT

Enkel og innovativ belysning i et internationalt designsprog

 

Danske LIGHT-POINT udmærker sig ved deres minimalistiske installationsdesign. Belysning, der uanset placering i det private hjem, i virksomheden, i opgangen eller udendørs taler et unikt designsprog, der er så rent i sit udtryk, at det på én og samme tid træder i baggrunden, imens det indtager hele rummet. Inde som ude.

I LIGHT-POINTs smukke og enkle univers finder du en række særligt udvalgte brands i dansk og italiensk design. Siden 1995 har virksomheden bragt en omfattende kollektion på markedet i en ultramoderne og karakteristisk designstil, der hele tiden udvikler sig. Senest via samarbejdet med legendariske Studio F. A. Porsche.

Studiet har designet en række eksklusive lamper, der nærmest på symbiotisk vis blender ind i LIGHT-POINTs øvrige kollektion af innovativ belysning.

Du kan købe LIGHT-POINT lamper via forhandlere såvel online som i butikker i over 50 forskellige lande fra Skandinavien til Kina.

Oplev dansk og italiensk minimalisme hos LIGHT-POINT

Udfordringen

Da LIGHT-POINT kommer til os i Wølund & Wraae bygger virksomhedens samlede e‑commerce på en løsning, der ikke gør det muligt at udleve ambitionen om fremdrift og international vækst.

Det tekniske setup i deres daværende system er ikke skalerbart og understøtter ikke virksomhedens vækststrategi indenfor B2B-markedet.

Ydermere er LIGHT-POINT udfordret af, at de i deres daværende setup ikke har mulighed for at optimere på virksomhedens forretningsgange via automatisering og på den måde afskrive manuelle rutiner og processer. Manglende elementer og muligheder, der gør det umuligt for LIGHT-POINT at ekspandere.

 

“LIGHT-POINT vil fremdrift og international vækst”

Løsning & resultat

Det primære mål er international vækst på B2B‑markedet

 

International vækst på B2B‑markedet

Sammen med LIGHT-POINT analyserer vi først og fremmest virksomhedens digitale og forretningsmæssige udfordringer, deres vækststrategi og deres tekniske behov i forhold til at udleve ambitionen om at ekspandere internationalt på B2B-markedet. 

I ethvert samarbejde er det vores opgave i Wølund & Wraae dels:

  1. At sætte os ind i kundens forretning.
  2. At udarbejde en teknisk analyse af kundens udfordringer og sammensætte de rigtige løsninger. 
  3. At hjælpe kunden med at realisere deres forretningsmæssige ambitioner via den platform og det digitale setup, der passer bedst til kundens forretning og mål 
  4. At skabe store økonomiske besparelser for kunden ved hjælp af fuldautomatisering af produktoprettelsesprocessen, ordreprocessen og kundehåndteringen.

Det primære mål med det nye digitale setup til LIGHT-POINT er international vækst på B2B-markedet.

Og for at vækste er det ambitionen at sælge mere til det professionelle segment ved at give dem en personaliseret kundeoplevelse. En skarpere og bedre kunderejse. internationalt.

LIGHT-POINT ønsker samtidigt at trimme deres time-to-market og blive langt bedre til at indtage en plads i markedet, når de lancerer nye brands og produkter. De ønsker derfor at blive langt mere synlige digitalt blandt andet ved designmæssigt at give god plads til nye og eksisterende brands og sortimenter i deres digitale univers.

Inspirerende kunderejse og produkt-præsentation med Magento 2

 

Inspirerende kunderejse med Magento

Inspirerende produkt-præsentation med Magento

LIGHT-POINT ønsker at skabe inspiration – og via inspiration få det professionelle B2B-marked til at se mulighederne i at præsentere deres kunder for en designmæssig wauw-oplevelse.

Vi starter derfor med at udarbejde en teknisk specifikation, der understøtter virksomhedens primære mål, og som bygger på en yderst fleksibel e-commerce platform – Magento 2 Open Source

  • En platform, der giver LIGHT-POINT teknisk frihed og uendelige muligheder for at designe og sammensætte content og inspirerende kunderejser til deres målgrupper alt efter hvilket land og hvilken nationalitet, de henvender sig til. Og med hvilke brands. I den optik er LIGHT-POINT´s nye digitale univers langt mere end blot en salgskanal. Det er et univers, der skaber inspiration via visuel kommunikation og skrevne fortællinger. Via content, branding og information.
  • En platform, der gør LIGHT-POINT til herre i eget hus fordi, virksomheden nu kan mikse e-commerce, content og storytelling på en måde, som giver Light-Point mulighed for at få storytelling ind på deres produkter – at trække udvalgte produkter ind i storytellingen og at ”sælge op” gennem præsentationer af relaterede produkter. 
  • En platform, der via en overskuelig navigation, søgefunktion og filtrering giver det enkelte kunde-segment en sublim oplevelse på samtlige skærme i et visuelt design, der emmer af minimalisme.
  • En platform, som gør det muligt for LIGHT-POINT at realisere virksomhedens vækstambitioner i et gnidningsfrit samspil med Microsoft Dynamic C5 (ERP). Et ERP-system, som blandt andet bliver brugt til at styre virksomhedens indkøbsfunktioner, differentierede prisstruktur og lagerbeholdning.

  • En platform, som hjælper LIGHT-POINT med at håndtere det samlede sortiment, produktinformationer og marketingdata på samtlige sprog i godt samspil med Kontainer PIM (Product Information Management) og Kontainer DAM (Digital Asset Management). En løsning, som styrer alle produktdata centralt, og som automatisk opdaterer dem på e-commerce platformen.

Ydermere gør det nye all-in-one setup LIGHT-POINT digitalt forandringsparat og 100 % fleksibel i B2B-øjemed netop fordi, de har fået en platform, der understøtter stort set alle tænkelige fremtidige ændringsstrategier uden, at virksomheden skal skifte platform.

Dybdegående
design

Moderne minimalisme, luft, metal, lys og mørke er nøgleordene for LIGHT-POINTs nye design. Gennem workshops og i tæt samarbejde med LIGHT-POINTs designere og e-commerce team, har vores designer sat rammerne for det nye online brandunivers. Et brandunivers, som på bedste vis fremstiller LIGHT-POINT produkter og identitet, med samme sanselige indtryk man møder i deres flagship store og hos forhandlerne.

Resultatet er et gennemarbejdet responsive webdesign med wauw-faktor, der automatisk tilpasser sig alle skærme, fra store desktop-computere til små mobiltelefoner.

  

Dybdegående
design

  

  

Design eksempler webshop case Light-Point

Det tekniske resultat

International e-commerce bygget i Magento 2 til B2B og B2C 

LIGHT-POINT har fået en international B2B og B2C e-commerce løsning implementeret. En fuld skalerbar løsning, som er bygget i Magento 2 Open Source, og som både favner B2B, B2C og CMS i én og samme platform.

Ydermere bygger løsningen på integrationer til Microsoft Dynamic C5, Kontainer PIM (Product Information Management) og Kontainer DAM (Digital Asset Management):

Magento integration

Lightpoint 10 Min

Intern håndtering af sortiment og content bliver langt mere smidig

Det altoverskyggende mål med integrationer til ERP, PIM og DAM er at minimere interne omkostninger og at afskrive rutinemæssige og manuelle arbejdsprocesser ved at erstatte dem med automatisering.

I god dialog med LIGHT-POINT har vi derfor fuldautomatiseret en række daglige processer fra indkøb til salg og afsendelse via integrationer til Microsoft Dynamic C5, Kontainer PIM og Kontainer DAM. Og som resultat bruger virksomhedens medarbejdere nu langt mindre tid på:

  • At oprette og markedsføre produkter 
  • At vedligeholde og opdatere produktsortiment 
  • At vedligeholde internationale prisstrukturer og kundespecifikke priser
  • At håndtere og kontrollere samtlige steps, en ordre gennemgår fra kunden afgiver sin bestilling til ordren bliver afsendt fra LIGHT-POINT.

Samtidigt sørger automatiseringen i den nye digitale løsning også for at minimere fejl betragteligt, da det ikke længere er nødvendigt manuelt af kopiere content, priser, kundedata og produktdata fra et system til et andet.

Ved hjælp af PIM-systemet har LIGHT-POINT nu mulighed for at skabe arbejdsgange og flows, der sikrer, at alle processer bliver fulgt, så data altid er opdaterede. Også når det rent sprogligt handler om at oversætte content og data korrekt til de enkelte markeder. Internationalt.

Læs med og få et indblik i lidt af alt dét, et ERP- og PIM-system kan

Få overblik over indkøb, lager samt differentierede priser og produkter med Microsoft Dynamic C5 (ERP)

Et ERP-system bliver blandt andet brugt til at styre en virksomheds indkøbsfunktioner, prisstrukturer, kundelogikker, kundespecifikke priser og sortimenter, fragtaftaler, leveringsadresser og lagerbeholdning.

Og med integrationen til Microsoft Dynamic C5 har LIGHT-POINT nu mulighed for at få direkte opdateringer på deres indkøb, lagerstatus og kundespecifikke priser via et dataflow mellem C5 og Magento 2 Open Source.

De kundespecifikke sortimenter og priser finder vi typisk ved salg til forhandlere, der sælger LIGHT POINT produktsortiment i deres webshops eller fysiske butikker. Her er der indgået individuelle prisaftaler og kontrakter, hvor den enkelte forhandler har et helt unikt produkt- og pris-setup via sit eget login til LIGHT-POINT.

Ydermere har LIGHT-POINT fået integreret en ordreintegration, så alle kunders ordrer automatisk placeres i C5 fra Magento 2 Open Source.

 

Lightpoint 11 Min

Hvad er Kontainer PIM og Kontainer DAM? Og hvad kan de?

Kontainer PIM håndterer produktsortiment på samtlige sprog og giver virksomheden mulighed for at styre, hvilke brands og produkter, der skal ud på de enkelte markeder og til de enkelte segmenter. B2B som B2C.

På den måde hjælper PIM-systemet LIGHT-POINT med at skabe arbejdsgange og flows, der sikrer, at der er styr på rettigheder og releases – og at alle processer bliver fulgt, så data altid er opdaterede.

LIGHT-POINT har altså mulighed for at differentiere deres brands og produkter således, at B2C-kunder fx bliver præsenterede for et sortiment specielt sammensat til dette segment.

Kontainer DAM håndterer alle billedfiler. Har en sælger fx brug for salgsmaterialer, kan sælgeren downloade komplette materialer fra DAM-systemet, hvor alt visuelt content er placeret i en let tilgængelig mappestruktur.

 

Lightpoint 12 Min
Lightpoint 13 Min (1)

Løsningen til LIGHT-POINT omfavner:

  • Komplet B2B og B2C funktionalitet og kundeoplevelse 
  • Hurtig og brugervenlig filter- og søgefunktion 
  • Fuld skalerbar Magento 2 platform 
  • Fuldautomatisk produktoprettelse 
  • International forhandleroversigt 
  • Nyt digitalt brandunivers 
  • Responsivt design 
  • 3 sprog 

Se løsningen på light-point.com