Er der guld at hente i loyalitet?
Virksomheder bruger i dag mange penge på tiltrækning af nye kunder, men alt for få har som Matas satset på loyalitet.
Hvordan ville bundlinjen i din virksomhed se ud, hvis man kunne have en målrettet og relevant dialog med alle virksomhedens kunder? Ville resultatet på bundlinjen ændre sig?
Ja, alt for mange virksomheder har et reelt ønske om at kapitalisere mere på eksisterende kunder gennem bedre og mere relevant dialog. Vi ser typisk, at strategien bliver tegnet og værktøjerne og setup'et købt, men i realiteten bliver det kun til nogle generelle nyheder og specielle nedsatte tilbud, sendt ud til alle kunder/medlemmer. Der er alt for langt fra strategi til reelt gode resultater og kapitalisering af de mange kunder. De seneste år har Matas, med en kundeklub på ca. 1,4 mio. forbrugere, virkelig satset på at få bygget det grundlæggende fundament op til at kunne give deres kunder mere relevante tilbud og nyheder, som er segmenteret og leveret ud fra adfærd. Matas mener selv at fokuseret arbejde med loyalitet og kundeservice vil have en positiv og stor effektiv på bundlinjen.
Sidste år fik Matas e-handelsprisen for deres omni - channel strategi. De skabte en kobling mellem digitale, såvel som analoge salgskanaler og blev belønnet for succesen med denne opgave, der løftede niveauet for virksomhedens performance og kundetilfredshed. Men det er faktisk først nu, at de selv mener, at de har det setup, der gør at de kan kapitalisere på deres kundeklub, da det tekniske fundament er ved at kunne håndtere de mange data. Vi ser frem til også at følge deres erfaringer og resultater.